SMS dominerar fortfarande över apparna
När smartphone etablerat sig som en standard blev företagare tvungen att förhålla sig till det nya sättet att surfa på nätet. Internet fanns snart i varje persons ficka och man hade tillgång till E-butiker, social Media och annat på några få sekunder var man än befann sig.
Det kan låta självklart att företagen skulle anpassa sina webbplatser och göra dem mobilvänliga men utvecklingen på telefonerna gick betydligt snabbare än utvecklingen av hemsidor. Det stora steget kom så 2015 då ”Mobilgeddon” genomfördes. Det betydde att Google tydligt sa att de skulle ge sämre ranking på de webbplatser som inte var mobilanpassade. Mängder av domänägare valde snabbt att ändra så att sidorna blev mer vänliga att besöka via mobilen.
Ett annat steg som man måste förhålla sig till är om man ska erbjuda sina kunder en app eller inte. Flera E-butiker har egna appar vilket gör det betydligt enklare att handla än om man måste surfa på webbplatsen. Däremot har appar inte slagit igenom lika starkt som de mobilanpassade hemsidorna. Via dessa appar kan även företagen skicka ut marknadsföring och ha kampanjer.
Kräver aktiv handling
Men problemet med appar är att det kräver en aktiv handling av kunden. De måste ladda hem appen och därmed är man som företagare beroende av att kunden gör detta. Att erbjuda en responsiv webbplats kan man hantera på egen hand – men appen kräver mer av kunden.
Detta kan vara en av orsakerna att flera företag istället satsar på att utveckla smidiga SMS-lösningar. Lösningar som även innebär att man kan ta del av dem utan att man är online.
Ett exempel är GB som skapat en sms-tjänst där man kan skicka glassogram. Avsändaren får kostnaden på sin mobilräkning eller betalar via faktura eller via betalkort. Mottagaren får ett sms med en värdekod som kan användas på Pressbyrån för att hämta ut en glass. En egentligen väldigt simpel funktion men som används flitigt under sommarmånaderna för att kunna ge glassar till vänner på längre avstånd.
Ett annat exempel är Payson där man kan betala med sms. Ett stort antal E-butiker har betalningslösningar via Payson och i detta fall kan man även välja att ta betalt via SMS. Det enda som krävs är att den som betalar kan verifiera sitt telefonnummer för att kostnaden sedan ska hamna på telefonräkningen.
Skulle GB eller Payson fått lika många kunder om de istället hade utvecklat en app för samma funktion. Du har lagt saker i kundkorgen hos E-butiken och ska betala. ”Välkommen att betala med mobilen om du först laddar hem en app”. Troligtvis inte.
SMS-tjänsterna kommer att bestå så länge som fördelarna är större än hos apparna. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra.