mobilegeddon

Allt viktigare med mobila kontaktmöjligheter

För några år sedan genomfördes det som ofta kallas för ”Mobilgeddon”. Det var Googles sätt att pressa fram mobila webbplatser. Mängder av E-butiker fick nästan panik i att så snabbt som möjligt genomföra förändringarna. Detta eftersom Google hävdade att detta skulle påverka rankingen hos sökmotorn. Men det handlar inte bara om att vara mobilvänlig för Google. Det handlar framförallt om att vara mobilvänlig mot användaren. Detta på ett flertal punkter.  Här nedan visas ett exempel där mobilitet delvis inte når ända fram.

 

Exempel:

Ett exempel kan tas från https://www.motorolja-online.se/ som är återförsäljare av olika motoroljor och liknande produkter till bilar och motorcyklar. Orsaken att företaget tas upp som exempel är att de faller på flera punkter

 

Telefonnummer – Telefonnumret i headern har två problem. För det första skrivs det ut med landskod dvs 0046 först i numret. Orsaken att man inte bör skriva ut landskod är att kunden lätt kan få uppfattningen att företaget är beläget i utlandet. Det minskar konverteringen då det finns kunder som enbart vill köpa från svenska företag.

 

Det andra problemet är att telefonnumret inte är klickbart. Allt fler använder sig av mobilen när man söker efter en produkt på nätet. Även köp via mobilen är extremt vanligt. Har man frågor kring en produkt ska det vara enkelt och snabbt att nå företaget för att ställa sin fråga. Genom att göra telefonnumret klickbart kan man direkt ringa upp dem utan att behöva försöka kopiera eller komma ihåg numret.

 

Kontaktformulär och Chat – Detta saknas på sidan. Men räcker det inte med mailadress? Nej faktiskt inte. Det är många som inte använder mailfunktionen på sin mobil och om de surfar in på denna sida via mobilen kan de inte skicka ett meddelande. Chatfunktion är inte jättevanligt men förekommer hos många företag. Däremot bör kontaktformulär finnas.

 

Mobilitet – Denna sida är inte mobilvänlig vilket i Sverige nästan är ett måste. Sett till mobilanvändandet sker både köp och informationssök i större utsträckning än i många Europeiska länder.